dimarts, de març 17, 2009

Cotxes i crisi

Últimament no hi ha dia que els telenotícies no parlin de la crisi al sector de l'automòbil, i no ho entenc.
Com pot ser que la nostra economia estigui basada en la fabricació i la venda d'un producte que la gent no renova sovint, que per a molts no és de primera necessitat i que a sobre és contaminant i va en contra de tots els principis verds que es volen estendre des de fa uns anys? Em sembla de pura lògica que se'ns ensorri tot, així.
Aviam, gurús de l'economia: a ningú no se li havia acudit que això tard o d'hora s'acabaria? A casa els cotxes els hem canviat quan no hi havia més remei, quan petaven o hi estaven a punt, i això era després de força anys d'ús. I els dos últims que hem comprat eren d'ocasió.
A ningú no se li ha acudit de desviar tots aquests treballadors cap a indústries que fomentin les energies renovables, per exemple, que podrien ser una de les fonts econòmiques del futur?
Em sap molt de greu pels treballadors que es queden al carrer, però em fot molt que l'estat ajudi amb milions d'euros les fàbriques de cotxes en comptes d'invertir en empreses de plaques solars, per exemple, o d'instal.lació de sistemes de recuperació d'aigua, o altres coses que no conec d'aquest sector.
En augmentar les empreses dedicades a això, els preus baixarien i la gent s'ho podria permetre. I si l'Estat hi ajudés amb polítiques de subvencions de debò, no les misèries que dóna ara (és clar, com que dóna tots els diners a l'automòbil...), segur que els dels cotxes es posarien les piles per fabricar-ne d'una vegada d'ecològics que no siguin de joguina o per fer el paripé.

Merda de capital, osti!

2 comentaris:

Anònim ha dit...

Per ajudar al sector m'he venut el meu i no n'he comprat cap. Passo de tenir cotxe. Ah! Que això és el que no havia de fer? És clar, perquè estic completament d'acord amb tu.

És veritat però, que no només comprar un cotxe dona feina indirectament a molta gent, sino que també tenir-lo: assegurances, pàrkings, tallers, policia municipal, ajuntament, benzineres, lladres de radio-cassettes, fabricants de gps, venedors d'alcoholímetres, etc... fins i tot pot veure's afectada la Durex: ja no es follarà al seient del darrera.

La Violeta ha dit...

Jaja, la Durex no crec que pateixi gaire.
No dic que no es comprin cotxes, dic que potser no cal fabricar-ne tants i fer-ne la indústria principal de la nostra economia. De fet, si la gent en comptes de comprar-se cotxes nous (que tampoc no se'n compren tants, ara) arreglés els vells, els mecànics seguirien tenint feina, i tots els altres.

Ahir encara li vaig donar més voltes: si et compres un cotxe, tens un descompte instantani (el pla Prever, o el que sigui ara). En canvi, si vols arreglar-te la casa (dónes feina a arquitectes, ajuntaments, paletes, etc.), tu primer paga i després (molt després) "potser" reps la subvenció que has demanat. Vaig entrar a www.vivienda.es per mirar les subvencions que dóna l'EStat per rehabilitar habitatges: no està publicitat enlloc i el termini s'acaba l'1 d'abril! És surrealista. I a sobre hi ha uns límits de 1.000€ o poc més per subvenció! Es deuen pensar que "rehabilitació" vol dir "pintar el lavabo".